Archive for Februar, 2014

IMG_0265

Aktionsforschung in der Frühpädagogik

For english version klick here

„Wodurch werden Pädagoginnen bei der Arbeit mit dem Kind unterbrochen?“, „Wie können Dienstbesprechungen adressatengerechter werden?“, „Wie kann ich mit meinem Team in der Kita ein alltagsintegriertes Sprachkonzept entwickeln? oder „Ist der Index für Inklusion ein geeignetes Instrument für die Umsetzung von Inklusion in der Kita?“ Mit diesen und ähnlichen Fragen beschäftigten sich die Studierenden Continue Reading

IMG_0265

Action Research in Early Childhood Education

Deutsche Version bitte hier klicken

“By what are educators interrupted when working with the child?”, “How can team meetings become more appropriate?”, ” How can I develop an integrated everyday language concept with my team at the daycare center?“ or “Is the index for inclusion  suitable instrument for the implementation of inclusion in the nursery? ” The bachelor’s students of the study program “Frühkindliche inclusive Bildung” were concerned with these and similar questions during the last two semesters until their graduation this year. As part-time students they were able to systematically examine their own professional practice which corresponds to the model of action research (Altricher/Posch 2007 , 13). Continue Reading

Bildschirmfoto 2014-02-10 um 22.24.21

Digital Citizenship starts in kindergarten: Tweeting and blogging with 5- and 6-year olds

Die deutsche Version des Beitrages gibt es hier als PDF

In the U.S. blog Teach.com I stumbled across a blog post by Sharon E. Davison from Vermont. She talks about her experiences with social media and blogging in kindergarten. Twitter and Facebook in kindergarten? Continue Reading

Foto

Inklusion: Voll behindert?!

Ein Blick in den Koalitionsvertrag der frisch gestarteten schwarz-roten Bundesregierung kann Freunde der Inklusion frohlocken machen: 7 Mal taucht der Begriff in dem knapp 130 Seiten umfassenden Papier auf; vor vier Jahren in dem Koalitionsvertrag von CDU/CSU und FDP suchte man den Begriff noch vergebens. Continue Reading